Integer.pl - analiza spółki

ANALIZA FUNDAMENTALNA SPÓŁKI NA PODSTAWIE WYNIKÓW ZA 2013 ROK

KRYTERIA SELEKCJI SPÓŁEK longterm™:

  • SPÓŁKA POWINNA BYĆ TANIA POD WZGLĘDEM WYCENY WSKAŹNIKOWEJ (C/Z, C/ZO, C/WK)
  • SILNA MARKA, UNIKALNY PRODUKT LUB TECHNOLOGIA O POTENCJALNYM ZASIĘGU MIĘDZYNARODOWYM
  • STABILNY AKCJONARIAT (STOSUNKOWO NISKI FREE FLOAT)
  • STOSUNKOWO NISKIE ZADŁUŻENIE (WSPÓŁCZYNNIK CAPITAL GEARNIG, WSKAŹNIK OGÓLNEGO ZADŁUŻENIA).
  • KOMPETENTNY I ZDETERMINOWANY ZARZĄD O STABILNYM SKŁADZIE
  • CZY SPÓŁKA PLANUJE FINANSOWAĆ SIĘ POPRZEZ KOLEJNE EMISJE AKCJI?
  • CZY SPÓŁKA ZAMIERZA PRZEPROWADZAĆ BUY BACK (SKUP AKCJI WŁASNYCH)?
  • CZY SPÓŁKA WYPŁACA LUB PRZYNAJMNIEJ ZAMIERZA WYPŁACAĆ DYWIDENDĘ?
  • CZY SPÓŁKA MA WYSOKĄ RENTOWNOŚĆ KAPITAŁÓW WŁASNYCH I AKTYWÓW (ROE, ROA)?
  • CZY SPOŁKA MA DOBRĄ KOMUNIKACJĘ Z AKCJONARIUSZAMI?
  • CZY SPÓŁKA MA JASNO OKREŚLONY PODSTAWOWY PROFIL DZIAŁALNOŚCI?
  • CZY SPÓŁKA JEST W STANIE UTRZYMAĆ STAŁĄ DYNAMIKĘ ZWIĘKSZANIA ZYSKÓW?

1) ANALIZA WSKAŹNIKOWA (DANE NA DZIEŃ 21.03.2014) C/Z  = 233 C/Z DLA BRANŻY USŁUGOWEJ= 28,33 C/Z DLA WIG = 19,27 C/ZO = 83,12 C/ZO DLA BRANŻY USŁUGOWEJ = 24,93 C/ZO DLA WIG = 13,36 C/WK = 4,13 C/WK DLA BRANŻY USŁUGOWEJ = 1,23 C/WK DLA WIG =   1,04                                                       OCENA OGÓLNA (1-6):  1,5ŹRÓDŁO: WWW.FUNDAMENTALNA.NET2) SILNA MARKA, PRODUKT LUB TECHNOLOGIĘ Z POTENCJALNYM ZASIĘGIEM MIĘDZYNARODOWYM

OKOŁO 3500 DZIAŁAJĄCYCH PACZKOMATÓW NA CAŁYM ŚWIECIE

Strategicznym celem Grupy na kolejne lata (do końca 2016 roku) jest wejście z usługą paczkomatową do niemal wszystkich krajów europejskich. Samoobsługowe urządzenia – których producentem i operatorem jest Grupa Integer.pl SA – na trwałe stały się synonimem innowacyjności, promując Polskę na całym świecie. W zaledwie 3 lata podbiły oprócz Polski: Arabię Saudyjską, Australię, Chile, Wielką Brytanię, Irlandię, Islandię, Litwę, Łotwę, Ukrainę, Estonię, Rosję, Cypr, Słowację, Czechy, a także: Kolumbię, Kostarykę, Salwador oraz Gwatemalę. Ponadto Grupa Integer.pl SA prowadzi zaawansowane rozmowy z kolejnymi partnerami i pracuje nad projektem uruchomienia w ciągu najbliższych 3 lat łącznie około 16 tys.paczkomatów. Trwają prace nad pozyskaniem około 6000 lokalizacji na kolejne urządzenia. Nowe Paczkomaty InPost staną w 15 kolejnych krajach: Francji, Włoszech, Austrii, na Węgrzech, w Turcji, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Danii, Holandii, Szwajcarii, Rumunii i Bułgarii, Rosji oraz Hiszpanii. W ciągu najbliższych 4-5 lat Paczkomaty InPost pojawią się też w obu Amerykach oraz w Azji. W Stanach Zjednoczonych Grupa Integer.pl SA zamierza uruchomić 10.000 Paczkomatów do końca 2016 roku. Całość inwestycji docelowo może sięgnąć nawet 1 mld euro! Międzynarodowa ekspansja Paczkomatów w 2013 roku objęła następujące kraje: SŁOWACJA – umowa na wyłączność wynajmu skrytek, zawarta między Grupą Integer.pl SA a IN TIME, wiceliderem słowackiego rynku kurierskiego w sektorze B2C. Trwająca faza inwestycji zakłada docelowo instalację 50 Paczkomatów InPost w całym kraju. /marzec 2013/WIELKA BRYTANIA – w 2013 roku Grupa Integer.pl SA kontynuowała ekspansję Paczkomatów InPost na rynku brytyjskim. W I połowie 2014 roku spółka planuje ukończyć instalację blisko 2000 terminali w tym regionie świata. /kwiecień-grudzień 2013/ CZECHY – umowa na wyłączność wynajmu skrytek, zawarta między Grupą Integer.pl SA a IN TIME. Czeska ofensywa Grupy Integer.pl SA zakłada docelowo rozlokowanie minimum 150 Paczkomatów InPost. /maj 2013/ ISLANDIA na skutek wygranego przez Grupę Integer.pl SA przetargu zorganizowanego przez Íslandspóstur – islandzkiego operatora narodowego – spółka dostarczy mieszkańcom Wyspy 18 Paczkomatów InPost. Maszyny będą funkcjonować pod marką Poczty Islandzkiej. Grupa Integer.pl SA w ostatnim etapie przetargu wygrała z austriacką firmą KEBA. /listopad 2013/ WYSPY KARAIBSKIE – sprzedaż 10 Paczkomatów InPost firmie Aeropost – czołowemu operatorowi e-commerce funkcjonującemu na terenie Ameryki Środkowej i Wysp Karaibskich. Terminale w pierwszej kolejności pojawią się na Kostaryce, w Salwadorze oraz Gwatemali. Drugi etap ekspansji obejmie z kolei: Jamajkę, Dominikanę, Barbados, Panamę oraz Trynidad i Tobago. Całość strategii amerykańskiego kuriera zakłada uruchomienie łącznie ponad 100 maszyn. Staną one na terenie 30 wysp i krajów, rewolucjonizując międzynarodowy handel towarów ze Stanów Zjednoczonych w tym regionie świata. /listopad 2013/ Trwają prace nad pozyskaniem około 6 000 lokalizacji na kolejne urządzenia. Nowe Paczkomaty InPost staną w 14 kolejnych krajach: Francji, Włoszech, Austrii, na Węgrzech, w Turcji, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Danii, Holandii, Szwajcarii, Rumunii i Bułgarii oraz Hiszpanii W 2014 i 2015 roku na rynki europejskie trafi po 2,5 tys. PaczkomatówW 2016 na europejskich rynkach rozlokowanych zostanie kolejne 3 tys. maszyn Grupa Kapitałowa Integer.pl SA skonsolidowany raport roczny za 2013 rok

OCENA OGÓLNA (1-6): 6

3) STABILNY AKCJONARIAT – STOSUNKOWO NISKI FREE FLOAT

Źródło: www.integer.pl

FREE FLOAT: 46,04%

OCENA OGÓLNA (1-6): 3+

4) STOSUNKOWO NISKIE ZADŁUŻENIE WSKAŹNIK ZADŁUŻENIA KAPITAŁU WŁASNEGO (CAPITAL GEARING)(NA DZIEŃ 21.03.2014): 75% ŚREDNIA WIG: 86% ŚREDNIA SEKTOR USŁUGOWY: 117% WSKAŹNIK OGÓLNEGO ZADŁUŻENIA (NA DZIEŃ 21.03.2014): 42,93% ŚREDNIA WIG: 47,13 ŚREDNIA SEKTOR USŁUGOWY: 44,47 OCENA (1-6) = 5ŹRÓDŁO: WWW.FUNDAMENTALNA.NET5) KOMPETENTNY I ZDETERMINOWANY ZARZĄD O STABILNYM SKŁADZIE

PREZES RAFAŁ BRZOSKA – KLASA SAMA DLA SIEBIE

OCENA OGÓLNA (1-6): 66) CZY SPÓŁKA PLANUJE FINANSOWAĆ SIĘ POPRZEZ KOLEJNE EMISJE AKCJI? ZDECYDOWANIE TAK W 2013 ROKU WYEMITOWAŁA W DRODZE DWÓCH EMISJI PRYWATNYCH (BEZ PRAWA POBORU DLA DOTYCHCZASOWYCH AKCJONARIUSZY) ŁĄCZNIE 589 657 AKCJI (10% CAŁOŚCI) SPÓŁKA ZAPOWIADA KOLEJNE EMISJE MAKSYMALNIE DO LICZBY 890 666 AKCJI (13,5% STANU NA KONIEC 2013). W LUTYM SPÓŁKA WYEMITOWAŁA KOLEJNE 46 950 AKCJI (0,7% CAŁOŚCI). OCENA (1-6) = 27) CZY SPÓŁKA ZAMIERZA PRZEPROWADZAĆ BUY BACK (SKUP AKCJI WŁASNYCH)? NIE! OCENA (1-6) = 68) CZY SPÓŁKA WYPŁACALUB PRZYNAJMNIEJ ZAMIERZA WYPŁACAĆ DYWIDENDĘ? NIE         OCENA (1-6) = 19) CZY SPÓŁKA MA WYSOKĄ RENTOWNOŚĆ KAPITAŁÓW WŁASNYCH I AKTYWÓW (ROE, ROA) DANE NA DZIEŃ 21.03.2014 ROE = 1,77% ROE DLA BRANŻY USŁUGOWEJ= 5,03% ROE DLA CAŁEGO WIG = 5,58% ROA =   1,01% ROA DLA BRANŻY USŁUGOWEJ =  1,99 % ROA DLA CAŁEGO WIG = 2,50% OCENA (1-6)= 3ŹRÓDŁO: WWW.FUNDAMENTALNA.NET10) CZY SPOŁKA MADOBRĄ KOMUNIKACJĘ Z AKCJONARIUSZAMI OGÓLNIE DOBRA ALE BRAK PROGNOZ DOTYCZĄCYCH ZYSKÓW/PRZYCHODÓWOCENA (1-6): 511) CZY SPÓŁKA MA JASNO OKREŚLONY PODSTAWOWY PROFIL DZIAŁALNOŚCI TAK – INNOWACYJNE USŁUGI POCZTOWE I KURIERSKIE OCENA (1-6): 612) CZY SPÓŁKA JEST W STANIE UTRZYMAĆ STAŁĄ DYNAMIKĘ ZWIĘKSZANIA ZYSKÓW?Polska W 2013 roku polski e-handel wyceniany był na około 26 miliardów złotych. Analitycy przewidują, że w ciągu dwóch lat jego wartość przekroczy barierę 30 mld złotych. Trendem sprzyjającym Grupie Integer.pl SA w rozwoju sieci Paczkomatów InPost jest również wzrost popularności sektora m-commerce. Mimo dużej częstotliwości dokonywania zakupów online sprzedaż internetowa jest w Polsce – według badania IBOP Infas – 13 razy mniejsza niż w Wielkiej Brytanii. Średnio rocznie na zakupy w Internecie wydajemy ponad 400 euro, co plasuje nas poniżej średniej europejskiej, która wynosi 1072 euro. Z autorskiego raportu Paczkomatów InPost „Perspektywy e-commerce 2013” wynika z kolei, że polski rynek e-commerce będzie rozwijał się w podobnym kierunku, dlatego istotne znaczenie mają trendy występujące na rynku brytyjskim. Wielka Brytania Z najnowszych danych wynika, że brytyjscy konsumenci w 2013 roku wydali w sieci 91 miliardów funtów. Zakupy online stymulują coraz większe ożywienie gospodarcze – sprzedaż przez Internet stanowi obecnie 10% całej sprzedaży detalicznej w Wielkiej Brytanii, podczas gdy w 2007 roku stanowiła jedynie 2,7%. Jeżeli aktualna tendencja utrzyma się na podobnym poziomie można założyć, że w ciągu najbliższych pięciu lat e-commerce będzie stanowić około 15% całego sektora sprzedaży. Z prognoz IMRG wynika, że wartość e-handlu w 2014 roku wzrośnie o 17%, a w sieci klienci wydadzą 107 miliardów funtów3. Wielka Brytania jest także liderem internetowej sprzedaży w Europie w badaniu European Measurement Standard for Ecommerce (EMSEC), według którego łączna wartość tego sektora na Wyspach miała wynieść 103 miliardy euro. Według Eurostatu aż 75% mieszkańców Unii Europejskiej w wieku 16-74 lat zadeklarowało, że korzystało z sieci w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie. Spośród nich 60% robiło zakupy online. Wśród państw członkowskich najbardziej aktywnymi e-klientami są właśnie Brytyjczycy. Aż 82% internautów z tego kraju w ciągu badanego roku korzystało z e-sklepów. Na drugim miejscu uplasowali się Duńczycy i Szwedzi (po 79%), Niemcy (77%), Luksemburczycy (73%) i Finowie (72%). Ogromny potencjał rynku e-commerce w Wielkiej Brytanii, w której Grupa Integer.pl SA zainstaluje łącznie 2 000 paczkomatów, daje optymistyczne perspektywy biznesowo-sprzedażowe nie tylko dla samej spółki, ale też dla całego polskiego e-handlu, który – zgodnie z raportem Paczkomatów InPost „Perspektywy e-commerce 2013” – będzie rozwijał się w podobnym kierunku. Czechy i Słowacja Na rynkach czeskim i słowackim Grupa Integer.pl SA lokuje swoje paczkomaty już od IV kwartału 2012 roku. E-commerce w obu krajach rośnie w bardzo dynamicznym tempie - w latach 2008-2012 odnotowywały one (wraz z Rumunią) największy poziom wzrostu, który wyniósł powyżej 30% Islandia Według raportu Northern Europe B2C E-commerce Report, region obejmujący Szwecję, Danię, Finlandię, Norwegię, Islandię i kraje nadbałtyckie uplasował się na 4 miejscu, biorąc pod uwagę wielkość rynku e-commerce w Europie – jej udział w całym rynku europejskim to 9,2 %. Islandia należy do regionów, które odnotowują najwyższe wzrosty wielkości e-handlu na świecie (na poziomie 20-30% w 2013 roku). Zalicza się także do czołówki, biorąc pod uwagę poziom penetracji internetu - aż 95% ludności w Islandii korzysta z zasobów sieci. Międzynarodowa ekspansja Paczkomatów InPost brandowanych marką InPost parcel lockers Grupa Integer.pl SA planuje uruchomienie do końca 2016 roku – wraz z zagranicznymi partnerami oraz w ramach spółki joint-venture easyPack, powołanej wspólnie z PineBridge Investments, globalnym funduszem private equity – 16 tys. Paczkomatów InPost w niemal wszystkich krajach europejskich: Trwają prace nad pozyskaniem około 6 000 lokalizacji na kolejne urządzenia. Nowe Paczkomaty InPost staną w 14 kolejnych krajach: Francji, Włoszech, Austrii, na Węgrzech, w Turcji, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Danii, Holandii, Szwajcarii, Rumunii i Bułgarii oraz Hiszpanii W 2014 i 2015 roku na rynki europejskie trafi po 2,5 tys. Paczkomatów W 2016 na europejskich rynkach rozlokowanych zostanie kolejne 3 tys. maszyn Wyniki - Grupa Kapitałowa Integer.pl SA skonsolidowany raport roczny za 2013 rok: Przychody netto ze sprzedaży 347 324 281 925   +23,20%248 960    +39,5%Zysk na działalności operacyjnej 24 232 56 174     -56,86%28 438      -14,47% Zysk przed opodatkowaniem 16 165 48 837     -66,90%23 713      -31,83%Zysk netto 8 627 47 194     -81,72%22 854       -62,25%2013                          2012                            2011Skonsolidowany wskaźnik EBITDA w 2013 roku wyniósł 49,54 mln zł, zaś zysk operacyjny EBIT 24,23 mln zł. W 2012 roku, uwzględniając zdarzenia jednorazowe, było to odpowiednio: 74,9 mln zł EBITDA oraz 56,2 mln zł EBIT. Natomiast nie biorąc pod uwagę zdarzeń jednorazowych, EBITDA w 2012 roku wyniosła 22,1 mln zł, a EBIT 3,4 mln zł.  PO WYELIMINOWANIU CZYNNIKA JEDNORAZOWEGO (SPRZEDAŻY KOLPORTERA ZA 52 MLN ZŁ) ZYSK OPERACYJNY (EBIT) W 2013 ROKU WZRÓSŁ O 612% A EBITDA O 124% ! Jeśli brać pod uwagę 16 000 paczkomatów w 2016 roku to C/ZO ~ 18 (zysk operacyjny 4,5 razy większy niż obecnie czyli ok. 108 mln zł). Jeśli brać pod uwagę całkowity koszt inwestycji 1 mld Euro, to znaczy że może być sprzedanych do 50 000 sztuk paczkomatów – załóżmy że do 2020 roku, co wtedy daje C/ZO ~ 6 (zysk operacyjny 14-krotnie wyższy niż obecnie czyli ok. 335 mln zł). UWAGA: POWYŻSZE WYLICZENIA SĄ CZYSTO HIPOTETYCZNE I BARDZO UMOWNE I NIE NALEŻY SIĘ NIMI KIEROWAĆ PRZY WYCENIE PRZEDSIĘBIORSTWA INTEGER.PL. ISTNIEJE DUŻE RYZYKO NIE SPEŁNIENIA PRZEZ SPÓŁKĘ ZAKŁADANYCH ZAŁOŻEŃ ORAZ ZMIANY WARTOŚCI KOSZTÓW, KTÓRE MOGĄ WPŁYNĄĆ NA WYPRACOWYWANĄ PRZEZ SPÓŁKĘ MARŻĘ.

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportu finansowego spółki za 2013 rok.

OCENA (1-6)= 6

PODSUMOWANIE:KRYTERIUM longterm™:OCENA WAGAWYNIKSPÓŁKA POWINNA BYĆ TANIA POD WZGLĘDEM WYCENY WSKAŹNIKOWEJ (C/Z, C/ZO, C/WK)

1,50

10%

0,15SILNA MARKA, UNIKALNY PRODUKT LUB TECHNOLOGIA O POTENCJALBYM ZASIĘGU MIĘDZYNARODOWYM

6

20%

1,20STABILNY AKCJONARIAT (STOSUNKOWO NISKI FREE FLOAT)

3,5

5%

0,175STOSUNKOWO NISKIE ZADŁUŻENIE (WSPÓŁCZYNNIK CAPITAL GEARNIG, WSKAŹNIK OGÓLNEGO ZADŁUŻENIA)

5

10%

0,50KOMPETENTNY I ZDETERMINOWANY ZARZĄD O STABILNYM SKŁADZIE

6

5%

0,30CZY SPÓŁKA PLANUJE FINANSOWAĆ SIĘ POPRZEZ KOLEJNE EMISJE AKCJI

2

5%

0,10CZY SPÓŁKA ZAMIERZA PRZEPROWADZAĆ BUY BACK (SKUP AKCJI WŁASNYCH)?

6

5%

0,30CZY SPÓŁKA WYPŁACA LUB PRZYNAJMNIEJ ZAMIERZA WYPŁACAĆ DYWIDENDĘ?

1

5%

0,05CZY SPÓŁKA MA WYSOKĄ RENTOWNOŚĆ KAPITAŁÓW WŁASNYCH I AKTYWÓW (ROE, ROA)?

3

10%

0,30CZY SPOŁKA MA DOBRĄ KOMUNIKACJĘ Z AKCJONARIUSZAMI?

5

5%

0,25CZY SPÓŁKA MA JASNO OKREŚLONY PODSTAWOWY PROFIL DZIAŁALNOŚCI?

6

5%

0,30CZY SPÓŁKA JEST W STANIE UTRZYMAĆ STAŁĄ DYNAMIKĘ ZWIĘKSZANIA ZYSKÓW?

6

15%

0,90RAZEM:

51

100%

4,525

OCENA KOŃCOWA (1-6) = 4,525 (4+) DOBRA PLUS    51/72   70,83%PDF z oryginalną prezentacją do pobrania (kliknij w link):PREZENTACJA KLUB INWESTORA 24.03.2014

Albert Rokicki podczas wykładu dla Klubu Inwestora na SGH 24.03.2014 Treści przedstawione w powyższej prezentacji są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz.1715). Autor nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszych treści, ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie niniejszych treści. Albert "Longterm" Rokicki Niezależny Analityk Rynków Finansowych Kanał Youtube: https://www.youtube.com/user/alrokas Fanpage na Facebooku: https://www.facebook.com/longtermblog Email: kontakt@longterm.pl