Czy istnieją inne aspekty działalności, które wyróżniają firmę na tle konkurencji?

Punkt ten w swojej złożoności może odnosić się w zasadzie do każdego czynnika związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Wśród takich wyróżniających na tle konkurencji aspektów znajdują się umiejętności kadry menedżerskiej, związane z redukcją kosztów prowadzonej działalności, posiadanie patentów oraz unikalnych rozwiązań i reputacji wśród klientów. Dwa ostatnie spośród wymienionych czynników, mają z inwestycyjnego punktu widzenia, bardzo duże znaczenie. Unikalna reputacja wśród klientów i wyjątkowe rozwiązania mogą  być nawet mocniejszym atutem spółki niż posiadanie patentów. Oryginalna oferta oraz doskonała reputacja świadczy o sile rynkowej każdego przedsiębiorstwa. Jeśli nawet pojawią się wśród konkurencji podmioty chcące skopiować rozwiązania oferowane dotychczas pod jedną marką to dobra opinia wśród konsumentów może sprawić, że takie  zachowanie okaże się nieopłacalne. Przykładowo okazuje się, że smak  Pepsi jest dla większości osób smaczniejszy  niż klasycznej Coca-Coli. Wykazały to testy polegające na degustacji nieoznaczonych napojów. Dlaczego w takim razie klienci częściej kupują Coca-Colę? Okazuje się, że chodzi tu bardziej  o przyzwyczajenie i siłę marki niż  smak.  Co ciekawe koncern Pepsico  w swoich reklamach powołuje się chętnie na wspomniane badania i głosi, że jego napój jest smaczniejszy, ale na niewiele się to zdaje.  Kilka lat temu na antenie telewizji biznesowej Warren Buffett przekomarzał się z prezes Pepsico Indrą Nooyi. Choć w dzieciństwie i młodości pijał Pepsi, to obecnie nie ma akcji koncernu. Tymczasem od lat 80-tych dysponuje znaczącym pakietem Coca cola Company i obecnie spożywa napoje tej spółki - ostatnio głównie dietetyczne warianty. Gdy Indra Nooyi zachęciła go do powrotu do napoju z czasów młodości, słynący z oszczędności  Buffett odparł, że kupował go tylko dlatego, bo był wtedy kilkadziesiąt procent tańszy od Coca-Coli. Pikanterii całej dyskusji dodaje fakt, że pod względem wzrostu wyników  finansowych  i kursu akcji,  Pepsico w ostatnich kilkunastu latach bije na głowę spółkę z portfela Buffetta. Pod wodzą pochodzącej z Indii, charyzmatycznej Nooyi, koncern Pepsico rozszerzył asortyment i wszedł  mocno w segment słonych przekąsek. Są to m.in. chipsy Lay’s i Ruffles  Świetnie sprzedają się też napoje Mountain Dew i Gatorade.

Innym przykładem spółki o ugruntowanej reputacji wśród klientów jest niemiecka sieć salonów optycznych - Fielmann AG. Wydawać by się mogło, że firma z tak mało innowacyjnej i modnej branży nie ma możliwości wyróżnić się na tle konkurencji, ale nic bardziej mylnego. Na początku lat siedemdziesiątych w Niemczech była dostępna bardzo mała ilość rodzajów oprawek okularów - 6 wzorów dla dorosłych i 2 dla dzieci. Fielmann wchodząc na rynek nawiązał współpracę z AOK, czyli odpowiednikiem polskiego NFZ. Dodatkowym atutem tego rynku był fakt, że niemiecka kasa chorych finansuje częściowo lub nawet w całości zakup okularów. Zatem spółka ta wchodząc na rynek w pewnym sensie posiadała spore wsparcie od państwa, ale nie była to sprawa najważniejsza. Aspektem, który zdecydował o rynkowym sukcesie tego producenta był szeroki wybór oferowanych wzorów oprawek do okularów. W tamtym czasie firma oferowała 90 wzorów ramek szkieł wykonanych z plastiku oraz 640 wzorów oprawek wykonanych z metalu. Zestawienie liczb przed i po wejściu Fielmann AG na niemiecki rynek ukazuje skalę “rewolucji” jaka miała wtedy miejsce.

Lata siedemdziesiąte wydają się być bardzo odległą przeszłością. Aby w pełni przeanalizować potencjał tego przedsiębiorstwa warto popatrzeć dalej. W latach dziewięćdziesiątych, udział rynkowy w sprzedaży oprawek do okularów tej spółki wynosił 16%. Jest to bardzo wyjątkowy przypadek, ponieważ firma posiadała wtedy tylko 3% spośród wszystkich salonów optycznych w Niemczech. Oznacza to, że sprzedaż przypadająca na jeden salon Fielmann AG była kilkukrotnie wyższa niż ta osiągana przez konkurencję. Przewagą konkurencyjną tej spółki, oprócz szerokiej oferty, była znacznie większa rentowność, sprzedaż przypadająca na jednego pracownika oraz większy przychód przypadający na metr powierzchni handlowej.

Inwestowanie w Fielmann AG w latach dziewięćdziesiątych było na pewno dobrym pomysłem. W obecnych czasach warto skorzystać z tego przykładu i podczas poszukiwań spółki do portfela inwestycyjnego brać pod uwagę wielkość sprzedaży przypadającą na jednego pracownika lub metr powierzchni handlowej. W ostatnim kwartale 2017 roku, warto obserwować tę spółkę. Jej udział w sprzedaży w Niemczech wynosi 21%, wskaźnik cena do zysku 30, a stopa dywidendy 2%. Wskaźnik C/Z wynoszący 30 świadczy o wysokiej wycenie spółki, jeżeli jednak jej cena spadnie, to mogłaby ona stanowić atrakcyjną inwestycję.

To już 15 i ostatnie pytanie Fishera.

Tak właśnie wyglądają pytania, na które zdaniem Fishera powinniśmy sobie odpowiedzieć zanim dokonamy zakupu. Na tym jednak nie kończą się jego cenne przemyślenia,  którymi chcemy się z Wami podzielić.

Już za tydzień kolejny odcinek odpowiadający na pytanie "czy warto inwestować pod dywidendy?"

Poprzednie odcinki znajdziesz tutaj:

https://www.longterm.pl/Kim-Byl-Filip-Fisher-Nauczyciel-Warrena-Buffetta-Cz-I.html

https://www.longterm.pl/Kim-Byl-Filip-Fisher-Nauczyciel-Warrena-Buffetta-Cz-Ii.html

https://www.longterm.pl/Czy-Kadry-Zarzadzajace-Wykazuja-Wystarczajaco-Duzo-Determinacji-Do-Dalszego-Rozwoju-Produktow-I-Uslug.html

https://www.longterm.pl/Czy-Firma-Charakteryzuje-Sie-Dobra-Organizacja-Sprzedazy.html

https://www.longterm.pl/Czy-Firma-Ma-Atrakcyjna-Marze-Zysku.html

https://www.longterm.pl/Co-Robia-Wladze-Spolki-Aby-Utrzymac-Lub-Zwiekszyc-Marze-Zysku.html

https://www.longterm.pl/Pytanie-Nr-6-Czy-W-Firmie-Panuja-Dobre-Stosunki-Pracy.html

https://www.longterm.pl/Czy-Na-Szczeblu-Zarzadczym-Stawiane-Sa-Cele-Dlugoterminowe-Dotyczace-Rozwoju.html

https://www.longterm.pl/Pytanie-Fishera-Nr-8-Czy-Spolka-Zamierza-Przeprowadzic-Emisje-Akcji.html

https://www.longterm.pl/Czy-Kadry-Zarzadzajace-W-Kontaktach-Z-Akcjonariuszami-Charakteryzuja-Sie-Szczeroscia.html

https://www.longterm.pl/Czy-Kadry-Zarzadzajace-Cechuja-Sie-Niepodwazalna-Uczciwoscia.html

https://www.longterm.pl/Jak-Skuteczne-Sa-Dzialania-Firmy-W-Zakresie-Badan-I-Rozwoju-W-Stosunku-Do-Jej-Wielkosci.html

https://www.longterm.pl/Czy-W-Firmie-Panuja-Dobre-Relacje-Wsrod-Kadry-Zarzadzajacej-I-Rady-Nadzorczej.html

https://www.longterm.pl/Jak-Skuteczna-Jest-Analiza-Finansowa-Firmy-I-Kontrola-Ksiag-Rachunkowych.html

Autorzy:

Łukasz Tomys i Mateusz Sawicki, twórcy serwisu twojadrugapensja.pl

Na kolejną część naszego serialu o Filipie Fisherze zapraszamy już za tydzień!

Upewnij się, że zapisałeś się na darmowy newsletter bloga (formularz w prawym górnym rogu głównej strony) i polunbiłeś nas na Facebooku abyś otrzymał powiadomienia

FB: https://business.facebook.com/longtermblog

Author image

Albert Rokicki

Niezależny analityk rynku akcji. Magister Ekonomii. Własny kapitał inwestuje na polskiej giełdzie od 2000 roku. Jestem inwestorem długoterminowym i będę zawsze to podkreślał.
  • Warszawa
Pomyślnie zasubskrybowałeś Longterm
Świetnie! Następnie, dokończ proces zakupów, aby uzyskać pełen dostęp do Longterm
Witaj z powrotem! Zalogowano pomyślnie.
Sukces! Twoje konto zostało w pełni aktywowane, teraz masz dostęp do całej zawartości. Sprawdź swój e-mail, jeśli jeszcze nie jesteś zalogowany.