Wielton - analiza spółki
article preview
Kolejną spółką jaką dla Państwa przeanalizowałem jest Wielton – producent naczep i przyczep.
Chciałbym na wstępie podkreślić, iż pojawienie się mojej analizy na blogu nie oznacza w żadnym razie jakiegokolwiek wyróżnienia dla danej spółki. Zamieszczenie analizy spółki absolutnie nie oznacza że spółka jest w mojej ocenie lepsza od konkurentów z branży, czy innych spółek notowanych na GPW. Nie oznacza również że zakupiłem akcje danej spółki. Postanowiłem robić analizy ciekawych według mnie spółek zaraz po publikacji ich wyników. Moim celem jest zamieszczenie 44 analiz po obecnym sezonie publikacji wyników. Do tej pory zrobiłem już 34 analizy – Ekoexport, Relpol, KGHM, Monnari, Aplisens, Żywiec, LPP, Wawel, CD Projekt, Amica, Hawe, Integer, Ropczyce, AC Autogaz, Neuca, Grupa Azoty, Wasko, Inter Groclin, Elzab, Zamet, Cormay, Asbis, Synthos, Kruk, Hutmen, Selana FM, Trakcja, PEP, Forte, ABC Data, Mercor, Benefit Systems, Boryszew i Apator czyli zostało mi jeszcze 10.  Będzie sporo roboty ale czego się nie robi dla swoich czytelników? :-) Poniżej analiza spółki Wielton a jeszcze w tym tygodniu:  Kernel, Hygienika i Zetkama!1) SPÓŁKA POWINNA BYĆ TANIA POD WZGLĘDEM WYCENY WSKAŹNIKOWEJ (C/Z, C/WK, C/ZO). Wielton ma na dzień dzisiejszy (11.09.2013) następujące poziomy wskaźników: C/Z = 16,61 (średnia sektora: 16,01,  średnia WIG: 10,07), C/WK = 1,91 (średnia sektora: 1,44, średnia WIG: 0,93), C/ZO = 11,38 ( średnia sektora: 13,04, średnia WIG: 8,21). Ocena (w skali 1-6):  42) SILNA MARKA, UNIKALNY PRODUKT LUB TECHNOLOGIA O POTENCJALNYM ZASIĘGU MIĘDZYNARODOWYM Spółka nie ma bardzo rozpoznawalnej marki ale ratuje ją bardzo duży zasięg międzynarodowy. Ocena (w skali 1-6): 43) STABILNY AKCJONARIAT (STOSUNKOWO NISKI FREE FLOAT Free Float wynosi 22%. Ocena (w skali 1-6): 64) STOSUNKOWO NISKIE ZADŁUŻENIE (WSPÓŁCZYNNIK CAPITAL GEARING, WSKAŹNIK OGÓLNEGO ZADŁUŻENIA) Wskaźnik ogólnego zadłużenia wynosi 63,05% (średnia sektora: 49,92%, średnia WIG: 46,49%). Capital Gearing wynosi bardzo wysokie 171% (średnia sektora: 106%, średnia WIG: 84%) Ocena (w skali 1-6): 2,55) KOMPETENTNY I ZDETERMINOWANY ZARZĄD O STABILNYM SKŁADZIE  Nie mam wiele informacji – Prezes się stosunkowo niedawno zmienił. Daję ocenę neutralną. Ocena (w skali 1-6): 36) CZY SPÓŁKA PLANUJE FINANSOWAĆ SIĘ POPRZEZ KOLEJNE EMISJE AKCJI?  Nie Ocena: (w skali od 1-6): 57) CZY SPÓŁKA ZAMIERZA PRZEPROWADZIĆ SKUP AKCJI WŁASNYCH (BUY BACK)? Nie. Ocena (w skali 1-6): 58) CZY SPÓŁKA WYPŁACA LUB PRZYNAJMNIEJ ZAMIERZA WYPŁACAĆ DYWIDENDĘ? Tak, w tym roku 0,24 zł stanowiło 5%. Ocena (w skali od 1-6): 59) CZY SPÓŁKA MA WYSOKĄ RENTOWNOŚĆ KAPITAŁÓW WŁASNYCH I AKTYWÓW (ROE I ROA)? ROE wynosi na dzień dzisiejszy (11.09.2013) = 11,5% (średnia sektora: 15,77% średnia WIG: 5,36%). ROA wynosi dzisiaj (11.09.2013) = 4,25% (średnia sektora: 8,99% , średnia WIG: 2,46%) Ocena (w skali 1-6): 410) CZY SPÓŁKA MA DOBRĄ KOMUNIKACJĘ Z AKCJONARIUSZAMI?  Bardzo dobra. Spółka publikuje regularnie prognozy co wcale nie jest przecież standardem wśród mniejszych spółek. Ocena (ocena w skali 1-6): 511) CZY SPÓŁKA MA JASNO OKREŚLONY PROFIL PODSTAWOWEJ DZIAŁALNOŚCI  Zdecydowanie tak – produkcja pojazdów transportowych, których ma 60 w swojej ofercie. Ocena (w skali 1-6): 612) CZY SPÓŁKA JEST W STANIE UTRZYMAĆ STAŁĄ DYNAMIKĘ ZWIĘKSZANIA ZYSKÓW?  Jeśli mamy w tej chwili dołek koniunktury w światowej gospodarce to przed spółką kilka tłustych lat. Dodatkowo pomaga spółce wzrost eksportu i osłabiający się PLN. Ocena (w skali 1-6): 5,5PODSUMOWANIE: 
KRYTERIUM longterm™:OCENAWAGAWYNIK
SPÓŁKA POWINNA BYĆ TANIA POD WZGLĘDEM WYCENY WSKAŹNIKOWEJ (C/Z, C/ZO, C/WK)410%0,40
SILNA MARKA, UNIKALNY PRODUKT LUB TECHNOLOGIA O POTENCJALNYM ZASIĘGU MIĘDZYNARODOWYM420%0,80
STABILNY AKCJONARIAT (STOSUNKOWO NISKI FREE FLOAT)65%0,30
STOSUNKOWO NISKIE ZADŁUŻENIE (WSPÓŁCZYNNIK CAPITAL GEARNIG, WSKAŹNIK OGÓLNEGO ZADŁUŻENIA)2,510%0,25
KOMPETENTNY I ZDETERMINOWANY ZARZĄD O STABILNYM SKŁADZIE35%0,15
CZY SPÓŁKA PLANUJE FINANSOWAĆ SIĘ POPRZEZ KOLEJNE EMISJE AKCJI55%0,25
CZY SPÓŁKA ZAMIERZA PRZEPROWADZAĆ BUY BACK (SKUP AKCJI WŁASNYCH)?55%0,25
CZY SPÓŁKA WYPŁACA LUB PRZYNAJMNIEJ ZAMIERZA WYPŁACAĆ DYWIDENDĘ?55%0,25
CZY SPÓŁKA MA WYSOKĄ RENTOWNOŚĆ KAPITAŁÓW WŁASNYCH I AKTYWÓW (ROE, ROA)?410%0,40
CZY SPÓŁKA MA DOBRĄ KOMUNIKACJĘ Z AKCJONARIUSZAMI?55%0,25
CZY SPÓŁKA MA JASNO OKREŚLONY PODSTAWOWY PROFIL DZIAŁALNOŚCI?65%0,30
CZY SPÓŁKA JEST W STANIE UTRZYMAĆ STAŁĄ DYNAMIKĘ ZWIĘKSZANIA ZYSKÓW?5,515%0,825
RAZEM:56100%4,425
Bardzo solidna spółka, można pokusić się o stwierdzenie że w stylu Warrena Buffetta ale nie kupiłby jej obecnie ze względu na zbyt duże zadłużenie. Dla Philipa Fishera nie byłoby to być może przeszkodą gdyż jest to spółka wzrostowa i typowo cykliczna. Dałem aż dwie maksymalne oceny za niski FF i skoncentrowanie się na podstawowej działalności oraz 5,5 za perspektywy poprawy wyników w kolejnych latach. Gdyby spółce udało się zredukować zadłużenie to mogłaby awansować do ścisłej elity GPW. UWAGA: wyceny wskaźnikowe i inne dane są aktualne na dzień 11.09.2013 – źródło: www.fundamentalna.net  Treści przedstawione w powyższym artykule są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Autor nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszych treści, ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie niniejszych treści. Inwestowanie na giełdzie przy braku odpowiedniej wiedzy i doświadczenia wiąże się z ryzykiem utraty nawet całości zainwestowanego kapitału!  W zakładce „MULTIMEDIA” pojawiła się najnowsza analiza video – omawiam Syrię, OFE i FED: Aktualnosci.html

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone są *

transport to akurat moja branża więc dodam słowo od siebie. w firmie stawiamy przede wszystkim na jakość i żywotnośc naczep i w tej chwili mamy we flocie większość naczep Pactona i ani jednego Wieltona. co do rynku akcji, transport jako barometr gospodarki jest wybtnie cykliczny więc zapewne s-kę czeka kilka dobrych lat.
odpowiedz
Witam, planuje video poświęcone właśnie tylko i wyłącznie kwestii wyboru OFE czy ZUS. Ja jasno sprecyzowałem moje stanowisko już dawno temu. Jestem za pozostaniem w OFE. Uważam że każdy ekonomista wypowiadający się za wyższością ZUS powinien mieć dożywotni zakaz wykonywania zawodu. Zapewniam każdego że wszyscy Ci którzy są za ZUS robią to po prostu z czysto politycznych powodów - boją się o swoje stołki bo przecież rządowi brakuje pieniędzy w kasie.
odpowiedz
Witaj Albert, nie wiem kiedy krecisz nowe wideo, ale mam prosbe abys poruszył kwestie nowego systemu emerytalnego. W mojej opinii stanowi ona zagrozenie dla wzrostów na polskim rynku na długie lata. Co wiecej w razie wiekszego krachu zapewne OFE beda wywalac akcje - kto pierwszy ten lepszy i wtedy to bedzie jaaaaaazda :) A moze najlepszym wyjscie dla ofe bedzie przyjecie struktury etf - u , lub po prostu zakup etfu? A Ty która opcję Zus czy Ofe preferujesz na długie lata? Z góry dzieki Pozdrawiam rene
odpowiedz
przecież nic się nie stało. Wojetek to specjalista - widać po jego wypowiedziach i bardzo sobie cenię jego konstruktywną krytykę. Rozumiem też że reaktywuje się szczególnie kiedy rzecz dotyczy jego spółek :-)
odpowiedz
@mily wyluzuj w internecie rzadko kto pisze do siebie na pan nie badz sztywniakiem a to ze inni maja cos do powiedzenia to tylko dobrze bo jak kazdy tak jak ty bedzie lizal tylek autorowi to nie ma tu czego szukac ,po za tym widac ze gosciu Wojetek to profesjonalista wiec po co sie czepiasz lizaniem tylka daleko nie zajdziesz a Albert to chyba nie mala dziewczynka zeby sie o takie coś obrazał :-)
odpowiedz
PS: dlatego podoba mi się bardzo to co robi Grupa Azoty poprzez sponsoring naszych skoczków narciarskich i reklamy w TV - teoretycznie nie muszą wcale tego robić a jednak rok po roku będą utrwalać swój wizerunek w umysłach Polaków i kiedyś to mocno zaprocentuje.
odpowiedz
Musi Pan pamiętać że inwestorzy to zwykli ludzie i jeśli znają markę, kupują jej produkty to kupią też jej akcje. Tak samo zarządzający funduszem też jest tylko człowiekiem i on też może się kierować osobistym sentymentem jeśli ma wybrać pomiędzy spółką której produkty używa i sobie chwali a spółką, której produktów osobiście nie zna. To jest efekt psychologiczny. Wielton nie ma marki powszechnie znanej i dlatego nie jest to spółka taka jak LPP, CCC, Amica, CD Projekt czy Wawel - z całym szacunkiem ale to właśnie ją odróżnia od tych tuzów polskiej gospodarki.
odpowiedz
Nie wiem do czego producentowi naczep znajomość marki wśród konsumentów detalicznych ? Czyżby mieli kupić naczepę za 150 tys pln ? Kluczowy jest udział w rynku, produkt jak i skala działania podmiotu. Znajomość marki wśród przeciętnych ludzi jest potrzeba wtedy gdy im się produkt sprzedaje. Dlatego znasz Opla czy Peugeota a Faurecii albo Okumy pewnie nie (mimo że też mają ogromny zasięg i wielką renomę i stwierdzenie że nie mają marki zostałoby wyśmiane). Wracając do Wieltonu - spółkę jak i branżę automotive wydaje mi się że znam nieźle więc ciężko mi nie zareagować na stwierdzenia że prezes WLT nie dawno się zmienił albo że oni nie mają marki.
odpowiedz
tak oczywiście - możesz wrzucić na maila. kontakt@longterm.pl
odpowiedz
Mam pytanie jest możliwość podrzucenia swoich analiz abyś rzucił na nie okiem, chcę aby sprawdził to ktoś doświadczony zanim wrzucę to na stockwatch :)
odpowiedz
@Wojetek - troszkę pokory do pracy Pana Alberta i w ogóle. Wywiad jest z maja, o którym wspominałem: http://www.tvncnbc.pl/centrum-wynikow-wielton,328128.html Poza tym jest to marka rozpoznawalna przez ludzi z branży, a nie przez ogół społeczeństwa. Na pewno na plus można zaliczyć fakt że to użytkownik dobiera sobie zestaw ciągnik + naczepa, a nie jest to narzucone z góry. Dzięki temu w samym segmencie naczep jesteśmy w stosunku do zachodu konkurencyjni.
odpowiedz
dziekuje za analize tej spółki, jak dla mnie to bardzo podobaja mi sie wypowiedzi prezesa ktory jasno i klarownie mowi ze poczatek drugiego polrocza jest bardzo dobry(jezeli chodzi o ilosc zamowien) i prognozy co do wynikow za 2013 rok beda spelnione w 100%. Osobiscie dzien przed wynikami za II kwartał sprzedałem spółke po 5,4 mimo to zamierzam kupić jak spadnie kurs(poczekam na FED) oby spadł.
odpowiedz
PS: a poza tym nie wiem czego się Pan czepia skoro za markę dałem ocenę dobrą?
odpowiedz
ja też tak uważam dlatego dałem 4.
odpowiedz
Witam, sprawę marki wyjaśniałem już wielokrotnie. Masz rację - Daewoo ma wciąż markę rozpoznawalną na całym świecie pomimo że już zaprzestało produkcji to samo Polaroid - ale tę markę ktoś kupił i produkuje teraz sprzęt RTV z powodzeniem. Bo ludzie pamiętają markę i nie wstydzą się kupić i potem pokazać znajomym. Spółka produkująca sprzęt, przyczepy czy naczepy nigdy raczej nie będzie miała marki chyba że zaangażuje się tak mocno w marketing jak np Azoty sponsorując sport, emitując reklamy w TV itd. Ja oceniłem na tyle ile oceniłem a Pan może sobie wycenić markę na szóstkę i cieszyć z najwyższej oceny punktowej spośród wszystkich jakie analizowałem :-)
odpowiedz
"Spółka nie ma bardzo rozpoznawalnej marki ale ratuje ją bardzo duży zasięg międzynarodowy. " Wielton nie ma marki ? W Polsce to lider rynku, na wschodzie również bardzo znani. Jeden z największych producentów w Europie, walczy z niemieckimi Krone i Schmitzem (ci pewnie też nie mają marki...) Zresztą najlepiej wyjść z biura w Wawie, wsiąść w samochód i zobaczyć jakie naczepy śmigają - większość nowych to Wielton albo Krone, czasem trafia się Intercars. Mam podejrzenia że takie DAEWOO by dostało tutaj za markę 6 bo robiło samochody, pralki, tv i inne pierdoły - kwestia tylko jakiej jakości... Z prezesem to też ciekawe. 2010 to nie dawno ? Tu CV jego http://wielton.com.pl/o-firmie/wladze-spolki/zarzad/jaroslaw-andrzej-szczepek/ , wg mnie bardzo kompetentny zwłaszcza jeśli idzie o rynki wschodnie (a to przecież clue sprzedaży eksportowej WLT) "Zdecydowanie tak – produkcja pojazdów transportowych, których ma 60 w swojej ofercie." Wielton nie robi pojazdów tylko naczepy, przyczepy i zabudowy do pojazdów. Pojazd transportowy to w skrócie albo ciągnik + naczepa albo samochód + zabudowa. Gdyby Wielton robił pojazdy transportowe byłby w sektorze automotive razem z Dafem, Scania czy Volvo. Robi naczepy więc to sektor - razem z Krone, Schmitz i Intercarsem. Z wyższą wagą za markę było by pewnie koło 60 i wyszłoby że to najlepsza z omawianych spółek ;p. Zadłużenie faktycznie jest problemem, jednak jeśli spółka utrzyma rentowności a zwiększy skalę to szybko niebezpieczeństwo zostanie zażegnane. Płynnościowo spółka już wyglądała gorzej parę lat temu i jakoś dali radę więc to co teraz to nie problem.
odpowiedz
Panie Albercie, a znajdzie się miejsce dla analizy mit'a. pozdr
odpowiedz
Zainwestowałem w spółkę jakiś czas temu i tylko utwierdził mnie Pan w mojej decyzji. Prezes mówił niedawno o zwiększeniu przychodów do 1 mld zł w ciągu trzech lat. Natomiast uważam że mimo wszystko spółka ma rozpoznawalną markę, szczególnie wśród kierowców. Wszyscy znają tzw. wieltonki. Teraz widzę na drogach same przyczepy marki Wielton:)
odpowiedz